جابهجایی بار و اسبابکشی، یک فرآیند دشوار و چالشبرانگیز است که نیازمند برنامهریزی دقیق و مدیریت موثر است. این مقاله به بررسی مراحل و گامهای اصلی برنامهریزی برای اثاث کشی میپردازد و نکاتی را ارائه میدهد که به شما کمک خواهد کرد تا این فرآیند را با موفقیت و بدون استرس انجام دهید. با ما تا انتهای این بلاگ همراه باشید تا کامل ترین چک لیست اسباب کشی را برایتان شرح دهیم.
چک لیست اسباب کشی و زمانبندی کارهای جابهجایی اسباب منزل
یک اسباب کشی بار سازمانیافته، جابهجایی آسانتری است. از این چک لیست اسباب کشی استفاده کنید تا از پیش برنامهریزی کنید و با حمل بار به صورت مطمئن به سمت جابهجایی خود بروید.
برای اینکه این بار بهتر پیش برود، دنبال چیزی نگردید جز این لیست کارهای جابهجایی که جزئیات آن نه تنها آنچه باید انجام شود را نشان میدهد، بلکه زمان صحیح انجام هر وظیفه را برای کم کردن استرس نیز توضیح میدهد. آن را چاپ کنید، هر هفته هر مورد را بررسی کنید و شاید دو کلمه که پایان جابهجایی بعدی شما را نشان میدهد، به سادگی “خانه ام” باشد. در ادامه با برنامه ریزی درست بسته بندی اثاثیه منزل همراه ما باشید!
دو ماه مانده به روز اثاث کشی
- مرتبسازی و دستهبندی:
- به هر اتاق از خانهتان مراجعه کرده و تصمیم بگیرید کدام اقلام را میخواهید نگه دارید و چه چیزهایی را میتوانید دور بیندازید. در نظر داشته باشید که آیا برخی از اجناس نیاز به بستهبندی خاص یا پوشش بیمه اضافی دارند یا خیر.
- تحقیق در مورد جابجایی:
- شروع به بررسی گزینههای شرکتهای جابجایی کنید. بر روی ارائه تخمین تلفنی اعتماد نکنید؛ تخمین حضوری بخواهید. از هر شرکت تخمین را به صورت کتبی درخواست کنید.
- ایجاد پرونده جابجایی:
- از این پرونده برای نگهداری هرچه کاملتر اطلاعات استفاده کنید – تمام تخمینها، رسیدها و لیست تمام اقلامی که قصد دارید جابجا کنید.
- مرتبسازی سوابق تحصیلی:
- به مدرسه فرزندان خود بروید و برای انتقال سوابق تحصیلی آنها به منطقه تحصیلی جدید، ترتیب دهید.
شش هفته مانده به اثاث کشی
- سفارش تجهیزات:
- جعبههای جابجایی و سایر تجهیزات مانند نوار چسب و غیره را سفارش دهید. فراموش نکنید که جعبههای خاصی مانند جعبههای برای ظروف یا جعبههای لباس را نیز سفارش دهید.
- استفاده یا دور انداختن:
- شروع به استفاده از اجناسی کنید که نمیخواهید جابجا کنید، مانند مواد غذایی یخچالی یا فوری و مواد شوینده.
- اندازهگیری:
- ابعاد اتاقها در خانه جدید خود را چک کنید اگر امکان دارد و اطمینان حاصل کنید که قطعات بزرگتر اثاثیه از درب مناسب عبور کرده و مناسب باشند.
یک ماه مانده به اثاث کشی
- انتخاب جابجایی کننده و تأیید ترتیبات:
- یک شرکت حمل بار و اثاث انتخاب کرده و تأیید کتبی تاریخ جابجایی، هزینهها و سایر جزئیات را دریافت کنید.
- شروع به بستهبندی:
- شروع به بستهبندی اجناسی کنید که اغلب کمتراستفاده میشوند، مانند دستگاه وافل. در حین بستهبندی، اقلام ارزشمندی که ممکن است نیاز به بیمه اضافی از طرف شرکت جابجایی داشته باشند، را یادداشت کنید. اطمینان حاصل کنید که هر اقلامی که ارزش آن بیشتر از 30 میلیون تومان است (مثل یک رایانه)، به صورت کتبی اعلام شده باشد.
- برچسبگذاری:
- به هر جعبه به وضوح برچسب بزنید و آن را با شمارهگذاری و محتوای آن و اتاق مقصد آن برچسبگذاری کنید. این به شما کمک میکند تا یک لیست از اجناس خود داشته باشید. جعبههای “اقلام ضروری” را با اجناسی که بلافاصله نیاز دارید، بستهبندی و برچسبگذاری کنید.
- تفکیک اشیاء ارزشمند:
- بسته بندی جواهرات و لوازم گران در اسباب کشی بسیار مهم است. اقلامی نظیر جواهرات و فایلهای مهم را به یک جعبه ایمن اضافه کنید که خودتان آن را به خانه جدید خود انتقال خواهید داد. اطمینان حاصل کنید که تخمین هزینه ارائه شده توسط جابجاییکننده نیز در این جعبه قرار دارد. این اطلاعات را در روز جابجایی به عنوان مرجع بررسی خواهید کرد.
- تغییر آدرس:
- به دفتر پست محلی بروید و فرم تغییر آدرس را پر کنید یا آنلاین از سایت انجام دهید. اما بهتر است در صورتی که تاخیری وجود داشته باشد، همیشه از همسایه نزدیک خود بخواهید که برنامه پستی شما را پس از جابجایی نظارت کند. دو هفته پس از جابجایی و دوباره دو هفته بعد از آن با او تماس بگیرید.
- اطلاعرسانی به اطرافیان مهم:
- اطلاع دهید که جابجایی خود را برنامهریزی کردهاید، شامل بانکها، شرکتهای کارگزاری، دپارتمان منابع انسانی کارفرما شما و شرکتهای کارت اعتباری، بیمه، و ابزارهای امانی.
- انتقال سوابق پزشکی:
- رفت و آمد برای ارسال سوابق پزشکی به ارائهدهندگان خدمات بهداشتی جدید یا به دست آوردن نسخههای آنها خود.
دو هفته مانده به اسباب کشی
- ترتیب مرخصی در روز جابهجایی:
- با دفتر کار خود تماس بگیرید و اعلام کنید که قصد دارید جابهجایی را نظارت کنید و بنابراین نیاز به مرخصی در روز جابهجایی دارید.
- تعمیر و نگهداری اتومبیل:
- اتومبیل خود را به یک کارگاه ببرید و از مکانیک بخواهید که احتمالاً به چه خدماتی نیاز دارد اگر به یک آب و هوای جدید جابهجا میشوید.
- تخلیه صندوق امانات:
- اگر قصد دارید بانکها را عوض کنید، محتویات صندوق امانات خود را خالی کنید و آنها را در جعبه امانی که با خودتان در روز جابهجایی خواهید داشت، قرار دهید.
- تماس با شرکت جابهجایی:
- ترتیبات را دوباره تأیید کنید و با شرکت جابهجایی و حمل بار و اثاثیه تماس بگیرید.
یک هفته مانده به اساس کشی
- تجدید نسخههای دارو:
- از داروهایی که در طی دو هفته آینده نیاز خواهید داشت، موجودی بگیرید.
- بستهبندی چمدانها:
- هدف داشته باشید که بستهبندی عمومی را چند روز پیش از تاریخ جابهجایی خود تمام کنید. سپس چمدانها را برای هر فرد در خانواده با لباسهای کافی برای چند روز بسته کنید.
چند روز مانده به اثاث کشی
- یخزدایی یخچال:
- اگر یخچال شما همراه با شما جابهجا میشود، حتماً آن را حداقل ۲۴ ساعت قبل از روز جابهجایی خالی کنید، تمیز کنید و یخزدایی کنید.
- بررسی دقیق جزئیات:
- زمان و سایر جزئیات وقوع شرکت جابهجایی را دوباره تأیید کنید و اطمینان حاصل کنید که به کارمندان مسیر دقیق و کتبی به خانه جدیدتان آماده کردهاید. شماره تماس خود را نیز درج کنید.
- برنامه ریزی برای پرداخت:
- اگر هنوز با جابهجایی خود پرداخت با کارت اعتباری را ترتیب ندادهاید، یک حواله پول، چک بانکی یا نقدی برای پرداخت و انعام تهیه کنید. اگر کارکنان به خوبی عمل کردند، 5 تا 10 درصد از مجموع هزینه به عنوان انعام مناسب است. اگر جابهجایی شما به خصوص دشوار بود، ممکن است هر کارگر را تا 15% انعام دهید. فراموش نکنید که همیشه خوراکیها مورد استقبال هستند.
روز جابهجایی بار
روز جابه جایی اثاث ها فرا رسیده است. اگر بیشتر موارد لیست خود را انجام داده باشید، این روز باید بسیار آسان باشد. با این حال، مهم است که زود بخواهید بیدار شوید و هر چه سریعتر جابهجا شوید.
حفاظت از کف و فرشها:
در حین جابهجایی از اطراف خانه، کفها را خراب نکنید. یاد بگیرید چگونه از کفهای خود محافظت کنید.
همکاری با جابجاییکنندگان:
به هر سوالی که ممکن است داشته باشند پاسخ دهید. به آنها اطلاع دهید که جعبهها و اثاثیه کجا باید بروند همان لحظه که به محل جدید میرسیدید. و یادتان باشد که به آنها انعام دهید.
باز کردن اقلام ضروری:
اقلام ضروری چه چیزهایی هستند؟ میتوانید با تخت و وسایل بهداشتی شروع کنید. پس از جابهجایی اطراف تمام آن جعبهها، ممکن است بخواهید یک حمام بگیرید و به خواب بروید.
سلام به همسایگان:
ممکن است بخواهید مدت کوتاهی پس از ورود، خودتان را به همسایگان معرفی کنید.
خرید اقلام خوراکی:
از غذا و سایر نیازمندیها برخوردار شوید، حداقل تا زمانی که برای شما کافی است.
نصب پرده:
ممکن است بخواهید از حریم خصوصی برخوردار شوید. اطمینان حاصل کنید که پرده یا کرکرههای مناسب را نصب کنید.
پس از روز جابهجایی
کار پس از ورود به خانه جدید پایان نمیپذیرد. بعد از جابهجایی، کارهایی هست که باید انجام دهید. اما ابتدا، زمان آن فرا رسیده است که بستهبندی را تکمیل نمائید.
هفته پس از روز جابهجایی
در اینجا کارهایی هستند که باید هفته اول پس از ورود به خانه جدید انجام دهید.
ثبت نظر درباره شرکت جابهجایی:
جلو بروید و نظر خود را درباره شرکت جابهجایی ثبت کنید. خوب یا بد، فقط همانطور که است، بگویید. شما به مشتریان بعدی آنها یک خدمت خواهید کرد.
تمیز کردن خانه جدید:
فرشهای جدیدتان را تمیز کنید اگر هنوز این کار را نکردهاید. اگر شومینه وجود دارد، پیش از استفاده از آن، آن را نیز تمیز کنید.
باز کردن همه چیز:
تمام اجناس خود را باز کنید. و اطمینان حاصل کنید که تمام جعبههای استفاده شده را کنار گذاشتهاید. میتوانید آنها را دور بندازید، اما اگر در شرایط نسبتاً خوبی هستند، به کسی دیگری که جابهجا میشود بدهید بهتر است.
نصب سیستم امنیتی:
فراموش نکنید که یک سیستم امنیتی نصب کنید. خوب است که همین زمان که وارد میشوید یک موانع داشته باشید.
کاوش در محله جدید خود:
بروید و محله جدید خود را کشف کنید. ممکن است از طریق Google Maps دیده باشید، اما هیچ چیز با دیدن همه چیز به صورت حضوری قابل مقایسه نیست.
اطلاعرسانی به دوستان و خانواده که رسیدهاید:
یک پیام به دوستان بفرستید و به آنها بگویید که رسیدهاید. و تشکر ویژه از دوستان و اعضای خانواده که به شما در بستهبندی اجناس و جابهجایی کمک کردند، بفرستید.
دو هفته پس از روز جابهجایی
حالا باید توانسته باشید که در خانه جدیدتان استقرار یابید. اما چند وظیفه دیگر همچنان برای شما باقی مانده است.
باز کردن بقیه جعبه ها:
واقعگرا باشید، به احتمال زیاد بعد از مدت زمان زیادی از جابهجایی هنوز جعبههایی باز نشده وجود دارند. قدرت لازم را بیابید تا آن جعبهها را بالاخره باز کنید. محتویات آن را در جایی که باید بروند قرار دهید.
ساخت کپیهای اضافی از کلیدها:
برای مراقبت کودکان، نوزاد و سگتان، کپی اضافی از کلیدهای خانه تان بسازید.
زمانبندی کار نقاشان:
اگر خانه جدید نیاز به تعمیرات کوچکی دارد، یک نقاش بیاورید. یا اگر از جابهجایی خسته نیستید، میتوانید خودتان این کار را انجام دهید و به این ترتیب به لحاظ پولی صرفهجویی کنید.
بهروزرسانی حساب بانکی:
حالا میتوانید رکوردهای بانکی خود را بهروز کنید تا آدرس جدیدتان نمایان شود. این میتواند به مدت چند دقیقه آنلاین انجام شود.
بررسی وضعیت ودیعه امانت:
اگر هنوز ودیعه امانت خود را دریافت نکردهاید، میتوانید با مالک قبلی خود تماس بگیرید و وضعیت آن را بپرسید.
تعویض قفلها:
ممکن است بخواهید قفلهای دربهای جدید خود را برای افزایش امنیت تعویض کنید. هرگز نمیدانید که چه کسی کپی از کلیدهای قدیمی دارد.
دانستن برنامه گذاشتن زباله:
برنامه گذاشتن زباله از مکان به مکان دیگر متفاوت خواهد بود. بهتر است با برنامه ساعت جدید گذاشتن زباله ها آشنا شوید.
زمانبندی کارهای نگهداری:
یک برقکار را بیاورید تا وضعیت سیمکشی خانهتان را بررسی کند. هرگز نمیدانید که این پریزها چه مشکلاتی دارند. همین امر برای سایر امکانات هم صدق میکند. با اطمینان بیشتر خواهید خوابید که همه چیز به نظم است.
شما موفق شدید! همین که باید همه چیز را قبل، حین و پس از جابهجایی انجام دهید.
آیا این راهنما به شما کمک کرد؟ به ما اطلاع دهید. ما “اعتماد بار” همیشه علاقه داریم بازخورد بگیریم. اگر چیزی را از دست دادیم، در بخش نظرات زیر به ما اطلاع دهید تا چک لیست اسباب کشی ما را کامل تر نمائید.
نتیجهگیری
برنامهریزی جابهجایی یک فرآیند چند مرحلهای است که نیازمند اقدامات دقیق و سازماندهی شده مانند تهیه چک لیست اسباب کشی می باشد. در این راستا: ابتدا، نیازهای جابهجایی را به دقت تعیین کنید؛ این شامل بررسی دقیق اسبابکشی و تصمیمگیری در مورد نگهداری یا دور انداختن برخی از اجناس است. سپس، با تعیین بودجه کل و هزینههای مختلف مانند اجاره نقلیه، بستهبندی، بیمه و سایر موارد، یک برنامه مالی دقیق ایجاد کنید و هزینههای پنهان را در نظر بگیرید. پس از آن، با بستهبندی دقیق اجناس با استفاده از جعبهها و برچسبگذاری صحیح آنها، نظم و ترتیب را حفظ کنید. انتخاب یک شرکت اسبابکشی مانند خدمات اثاث کشی اعتماد بار که با تحقیق در مورد تجربه و بازخورد مثبت انجام میشود و پس از انتخاب، قرارداد با آن امضا شود. تاریخ اسبابکشی با در نظر گرفتن فواصل زمانی و محدودیتها تعیین شود و برنامهریزی مسیر جابهجایی با احتساب مسیرهای آسان و کم ترافیک انجام شود.همچنین، اخذ بیمهنامه جابهجایی برای جبران خسارات احتمالی انجام شود و مدیریت مخاطرات و آموزش به تیم در مورد راهکارهای برخورد با مشکلات نیز انجام شود.در مدت انجام باربری هرگونه اسباب و اثاثیه، ارتباطات مداوم با شرکت اسبابکشی و کارکنان آن حفظ شود و یک تیم آمادگی برای مواجهه با مشکلات و راهکارهای فوری برای رفع آنها تعیین گردد.
چک لیست اسباب کشی برای اساس کشی و جابهجایی بار یکی از اصلیترین عوامل موفقیت در این فرآیند است. با اجرای مراحل برنامهریزی به دقت و استفاده از تکنیکهای مدیریتی، میتوانید این فرآیند را به یک تجربه مثبت و بدون استرس تبدیل کنید. همچنین، هماهنگی و ارتباط فعال با تیم اسبابکشی نقش بسزایی در موفقیت این فرآیند دارند.
بدون دیدگاه