هر آنچه باید درباره اتوبار بدانید

محال است که در خیابان‌ها و جاده‌‌ها چشم بچرخانید و کامیون‌‌ و ماشین‌ باری متعلق به یک اتوبار را نبینید، به خصوص اگر در فصل بهار و تابستان باشید که اوج جابه‌جایی و اثاث‌کشی است. اما چرا این موضوع را گفتیم؟ برای اینکه توجه‌تان را به این سوال‌ها جلب کنیم که تا حالا فکر کرده‌اید که سروکله‌ی خدمات اتوبار از کی و کجا پیدا شده؟ یا دقیقاً اتوبار به چه معناست و چه خدماتی را به چه صورت ارائه می‌دهد؟ برای پاسخ به این سوال‌ها در ادامه قصد داریم به تعریف اتوبار بپردازیم به چند سال پیش و پیشینه‌ی کامیون‌‌داران برگردیم و بعد به سراغ شرکت‌های باربری در عصر جدید بیاییم و با انواع خدمات به‌روز اتوبارها آشنا شویم.

 اتوبار یعنی چه؟

در یک تعریف ساده اتوبار به خدماتی گفته می‌شود که فرایند حمل بار به‌ویژه حمل اثاث و وسایل منزل، شرکت‌ها و اداره‌ها در آن به شکل زمینی انجام می‌‌شود. اتوبارها در اکثر موارد برای حمل اثاث در مسافت‌های کوتاه به خصوص حمل بار درون شهری بهترین گزینه محسوب می‌شوند هر چند که برای حمل اثاث بین شهری هم پرکاربرد هستند. اتوبارها در زمان انتقال بار و اثاث معمولاً از کامیون‌های مسقف استفاده می‌‌کنند، هر چند برای جابه‌جایی خرده اثاث‌ها ماشین‌های باری دیگر یعنی وانت‌ و نیسان‌ هم در نظر گرفته می‌شود.

 اما اگر بخواهیم به طور جزئی به معنای خود واژه‌ی اتوبار بپردازیم باید بگوییم این واژه از دو کلمه‌ی اتو و بار تشکیل شده که اتو از ابتدای کلمه‌ی اتومبیل و بار از ابتدای کلمه‌ی باربری وام گرفته شده است؛ بنابراین واژه‌ی اتوبار مفهوم حمل بار زمینی را به مخاطب منتقل می‌کند.

اسباب کشی آنلاین

تاریخچه‌ی ظهور اتوبار در ایران

از آن‌جایی که بخش اول اصطلاح اتوبار از اتومبیل گرفته شده؛ بنابراین اتوبار هم بعد از ورود اتومبیل در ایران به وجود آمده است، در واقع برای بررسی دقیق‌تر باید به اواخر دوره‌ی قاجار برگردیم که اولین کامیون‌های بارکش روسی وارد ایران شدند و در دهه‌ی اول و دوم ۱۳۰۰ بارهایی مثل مواد غذایی، غلات و یک سری کالاهای تجاری و صنعتی با وجود این نوع کامیون ‌های روسی جا افتاد.

این کامیون‌ها که ظرفیت ۳ تن بار را داشتند به‌ صورت درون شهری و بیشتر به‌صورت بین شهری فعال بودند. در آن زمان با وجود اینکه این نوع حمل بار مهم و ارزشمند بود اما زیر نظر شرکت خاصی فعالیت نداشت، از طرفی کامیون‌های آن دوره قدرت زیادی نداشتند که هیچ سرعت‌شان هم پایین بود، بماند که در ابتدا از جاده‌های هموار و مهندسی شده هم خبری نبود.

این وضع ادامه داشت تا اینکه از زمان جنگ جهانی دوم یعنی سال ۱۳۲۰ تحول بزرگی به وجود امد. در واقع بعد از جنگ جهانی دوم بود که حمل‌ونقل و جابه‌جایی کالا شکل و شمایل اصولی و جنبه‌ی تجاری به خود گرفت. در این زمان حمل بار در حجم زیادی از بندر امام خمینی، شاپور و بندر خرمشهر به سمت مرزهای شمالی کشور، مرز جمهوری آذربایجان و جمهوری ترکمنستان به راه افتاد که در کل از مسیر جلفا و تبریز می‌گذشت.

این انتقال کالا از جنوب به شمال کشور از طریق صدها کامیون با کیفیت بهتر با رانندگان ایرانی انجام می‌شد‌. در واقع یک شرکت انگلیسی به نام UKCC نظارت و مدیریت این مجموعه را بر عهده داشت و با کمک کارمندان ایرانی و انگلیسی در شرکت خود تمام این انتقال‌ها را رسیدگی می‌‌کرد. جنبه‌ی مثبت همین تحول برای ایران شروع پایه‌ریزی یک سیستم اتوبار  یا همان حمل بار زمینی آن هم به شکل اصولی بود. در حقیقت مالکان این مجموعه‌ی تجاری  با به کارگیری کامیون‌های باری و انتقال هزاران تن بار باعث پیشرفت باربری شهری در ایران شدند.

تاریخچه باربری در ایران

تفاوت باربری با اتوبار

بسیاری از افراد باربری و اتوبار را یکی می‌دانند و به تفاوت این دو توجهی ندارند؛ البته درست است که ماهیت و هدف هر دو یکی است و در نهایت  جابه‌جایی و حمل بار را در برمی‌گیرند، اما به طور خلاصه باید بگوییم اتوبار بخشی از خدمات حوزه‌ی باربری است. 

یعنی باربری یا شرکت‌های باربری مجموعه‌ای از خدمات مختلف را در حوزه‌ی حمل بار ارائه می‌دهند و مثل اتوبارها محدود به حمل بار به شکل زمینی نیستند. این خدمات در شرکت‌های باربری به طور کلی حمل و جابه‌جایی داخلی و حتی باربری بین‌المللی را پوشش می‌دهد و شامل خدمات ریز و درشتی است که در اشکال مختلف صورت می‌گیرد.

در حقیقیت باربری شامل چهار روش اصلی زمینی (جاده‌ای)، هوایی، ریلی و دریایی است که هر کدام می‌توانند خدمات گوناگون دیگری را ارائه بدهند. با این حساب اتوبار یکی از این خدمات اصلی در باربری زمینی محسوب می‌شود.

معرفی خدمات اتوبار در شرکت‌های باربری

در سال‌های اخیر شرکت‌های باربری برای ارائه‌ی هر چه بهتر خدمات سعی کرده‌اند با تکنیک‌های روز پیش بروند و تجهیزات لازم را در هر بخشی به امکانات خود اضافه کنند. همان‌طور که گفتیم اتوبار هم یکی از خدمات اصلی شرکت‌های باربری است که این شرکت‌ها سعی می‌کنند برای رضایت هر چه بیشتر مشتریان خود انواع امکانات و خدمات از بسته‌بندی اصولی اثاث گرفته تا چیدمان در مقصد را در اختیار مشتریان بگذارند.

تصور کنید نیاز به حمل اثاث منزل‌ یا شرکت‌تان را دارید اما توانایی بسته‌بندی یا چیدمان را ندارید یا در کل نیازمند کمک هستید یا اصلاً وسایل حساس و  آنتیکی دارید مثل آلات موسیقی، تابلو‌فرش‌های گران‌قیمت، وسایل شکستی و … در این شرایط قطعاً یک جابه‌جایی ایمن و مطمئن در عین حال سریع می‌تواند اولویت شما باشد؛ البته اگر انتقال اثاث به شهر دیگری باشد، مثلاً نیاز به باربری تهران به شهرستان داشته باشید با داشتن بیمه‌ بار خیال‌تان راحت‌تر هم خواهد بود. از این جهت برای رسیدن به تمام این خواسته‌ها می‌توانید روی خدمات اتوبار شرکت‌های باربری حساب باز کنید و نگرانی و استرس‌تان را در فرایند جابه‌جایی حذف کنید.

مهم‌ترین خدمات اتوبارها

  • تعیین مناسب‌ترین ماشین باری از جمله کامیون ۶ چرخ یا ۱۰ چرخ به صورت مسقف یا رو باز، وانت و نیسان چادر دارد یا بدون چادر
  • رانندگان مجرب و آشنا به جاده‌ها و مسیرها
  • رصد مداوم فرایند بارگیری، تخلیه و چیدمان
  • بسته‌بندی اثاث با تکنیک‌های به روز
  • نیروی انسانی حرفه‌ای و آشنا با اصول حمل بار
  • تجهیزات مناسب برای حمل بار مثل چرخ دستی، بالابرهای مخصوص و …
نحوه محاسبه قیمت باربری

نحوه محاسبه کرایه‌ اتوبار

به طور کلی یک سری تعرفه‌ها که از سوی اتحادیه باربری اعلام می‌شود به صورت ثابت هستند، اما در کنار این مورد، هزینه‌های اتوبار به چندین عامل بستگی دارد و با توجه به خدماتی که مشتری استفاده می‌کند متغیر است. از مهم‌ترین این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  مسافت مبدا تا مقصد
  • حجم بار
  •  نوع خدماتی که اتوبار ارائه می‌دهد و مشتری استفاده می‌کند از جمله: بسته بندی لوازم منزل، تخلیه، چیدمان و …
  • نوع ماشین باری
  • خدمات بیمه
  • تعداد کارگران
  • میزان ساعت کاری

توجه داشته باشید که در حالت عادی اگر از اتوبار ناشناخته یا سنتی کمک بگیرید شما با چالش عدم شفافیت در هزینه‌ها مواجه خواهید شد. یعنی چه؟ یعنی اتوبار مد نظرتان در ابتدا از شما یک سری اطلاعات کلی می‌گیرد تا یک هزینه‌ی تقریبی پیش رویتان قرار بدهد اما هزینه‌ی نهایی را بعد از انجام کار و مشخص شدن نیازهای‌تان محاسبه می‌کند و در این زمان ممکن است پرداخت هزینه برای شما مشکل ساز شود.

  حالا  اگر از خدمات اتوبار یک شرکت باربری کمک بگیرید مثل شرکت اعتماد بار در ابتدا تمام اطلاعات لازم از شما گرفته می‌شود از جمله: داشتن آسانسور یا پله در مبدا یا مقصد، تعداد کالاهای بزرگ در بین اثاث، نیاز به بسته‌بندی، نیاز به بالابر، نیاز به چرخ دستی، نیاز به چند کارگر و … بعد از مشخص شدن این موارد تمام هزینه‌ها با توجه به نیاز شما محاسبه می‌شود و قبل از ثبت سفارش به صورت شفاف به اطلاع‌تان می‌رسد.

و به طور خلاصه باید بگوییم اتوبارها جزو خدمات اصلی شرکت‌های باربری هستند که در جابه‌جایی و حمل اثاث منزل، شرکت‌ها و اداره‌ها به صورت زمینی فعالیت می‌کنند. اتوبارها امروزه برای ایجاد رضایت هر چه بیشتر مشتریان خدمات متنوعی را از جمله بسته‌بندی اصولی و حرفه‌ای وسایل، ارائه‌ی ماشین باری مناسب، ارائه‌ی تجهیزات مناسب برای حمل، بارگیری و تخلیه‌ی بار، چیدمان و … را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

متاسفیم که این پست برای شما مفید نبود!

اجازه دهید این پست را بهتر کنیم!

به ما بگویید چگونه می توانیم این پست را بهبود دهیم؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *